Jak jsme doučovali během koronakrize: Počítač pro lepší soustředění

Jak jsme doučovali během koronakrize: Počítač pro lepší soustředění

3. 8. 2020

Sourozencům Barče a Tadeášovi pomáháme s doučováním především z toho důvodu, že Hejného výukové metodě matematiky, která je u nich na škole používána, nikdo z rodiny nerozumí. Děti vedle sebe tedy nemají nikoho, kdo by jim s plněním úkolů mohl pomoci. 

Dříve děti žily na Plzeňsku se svým otcem, který se o ně staral a vychovával je. Vlivem tragických událostí však děti o otce přišly a byly soudem svěřeny do péče matky. Ta si ale založila novou rodinu a se svým současným přítelem má dvě malé děti. Celá rodina se tak ocitla ve velmi náročné situaci.

Po dobu nouzového stavu žili všichni i s babičkou v malém bytě velikosti 2+1. Barunka a Tadeáš se tak učili v místnosti, která sloužila zároveň jako herna pro další 2 malé děti a prostor pro sledování televize, která byla téměř neustále zapnutá. V obývacím pokoji byl často velký chaos. Matčin přítel křičel na menší děti, babička okřikovala přítele, aby nekřičel na děti, a matka křičela, aby sjednala v domácnosti pořádek.

Přispějte obětem koronaviru
Darovat pravidelně

Protože byly děti ve skutečně náročné situaci, rozhodli se jim ji alespoň částečně usnadnit a zapůjčili jim notebook. Chtěli jsme, aby mohly plnit úkoly do školy, vyhledávat si různé zajímavosti, a skrze obrázky a videa se zábavným způsobem vzdělávat. Poté, co jsme dětem založili emailovou adresu, poprosili jsme společně učitele, aby na něj zasílal veškerý studijní materiál. Proškolili jsme také matku a vysvětlili jí, že schránku musí pravidelně kontrolovat.

Obě děti jsou moc šikovné a snaží se plnit všechny úkoly, které ze školy dostávají. Šesťák Táda ale školu zvládá o něco lépe, než Barča, pro kterou je plnění úkolů doma zatím ještě náročné. Má za sebou jen rok a půl školní docházky, a tak pro ni úkoly i domácí příprava stále představují něco nového a teprve si na školní povinnosti zvyká. Během uzavření škol bylo těžké udržet její pozornost a motivovat ji do studia. V jednu chvíli jsme ji proto doučovali až 4x týdně. A můžeme říci, že se díky tomu ohromně zlepšila.

Momentálně se rodina stěhuje do domku, kde budou mít děti svůj vlastní pokoj, a tak i klid na samostudium a doučování. Matka se dětem začala více věnovat a pravidelně kontroluje mailovou schránku dětí. I když si Táda s Bárou za poslední měsíce prošli opravdu velkými změnami, vypadá to, že je konečně čeká stabilní období.

Když se v březnu uzavřely školy a v rychlosti se přešlo na vzdálenou výuku, ne všechny děti se ocitly ve stejné situaci. Ty, které neměly počítač či připojení k internetu, náhle přestaly být v kontaktu se školou. Děti, jejichž rodiče nemají dostatečné znalosti nebo i dostatek času pomáhat s učivem, začaly rychle zaostávat. Právě u těchto dětí se mohou dramaticky prohloubit stávající problémy se vzděláváním. Člověk v tísni se od samého počátku koronavirové krize pokouší trhliny v českém vzdělávacím systému zacelovat a pomáhat dětem, kterým jejich okolí podporu neposkytne. To vše daří i díky podpoře dárců na sbírku SOS Česko, spolupráci s Nadací České spořitelny a s iniciativou Česko.digital. Stále platí, že aktuálně pomáháme až tisíci dětí v rámci služeb doučování, kariérního poradenství, předškolní výchovy a podpory v nízkoprahových klubech pro mládež. Někde probíhá v přímém kontaktu s rodinou, někde online. Náš přístup je individuální s důrazem na respektování specifických potřeb každé rodiny a dítěte.



Autor: Radka Kachramanová