Zmírňujeme digitální vyloučení Čechů. Učíme pracovat s internetem, poskytujeme i počítače
Publikováno: 24. 5. 2023 Doba čtení: 3 minutyÚplné nebo i jen částečné digitální vyloučení stěžuje dětem domácí přípravu do školy. Je ale také jedním z důvodů, proč se dospělí dostávají do dluhových pastí. Proto pomáháme rodinám, které neumí pracovat s internetem nebo nemají potřebnou techniku či datové připojení.
Loni jsme dětem a mladým lidem poskytli 593 notebooků, 230 stolních počítačů a 165 monitorů, které jim usnadňují studium. S dospělými spolupracují například naši dluhoví poradci, kteří je během mapování jejich dluhů seznamují s online možnostmi, učí je komunikovat elektronicky - pomáhají jim založit e-mailovou adresu či datovou schránku. Na příběhu našeho klienta to popisují Hospodářské noviny.
Otázka na jeho e-mailovou adresu dodnes Jana Melichara z Děčína znejistí. „Melichar, e-mail, počkejte, já to nevím z hlavy, ale hned vám řeknu,“ reaguje na redaktora Hospodářských novin a sklání se nad svůj telefon. „No tak,“ pobízí smartphone, o kterém s nadhledem říká, že je chytřejší než on. „Když tak máte adresu tady u mě,“ ukazuje mu po chvíli naše dluhová poradkyně Weronika Lipšová, která osmapadesátiletému muži v poslední době pomáhá se na internetu i v jeho exekucích a dluzích zorientovat.
Statisíce Čechů nedokážou internet využít například pro komunikaci s úřady
Jan Melichar patřil ještě nedávno mezi statisíce obyvatel Česka, kteří vůbec nepoužívají internet . Právě na severu Čech je nejvíce lidí, kteří jsou dodnes zcela offline nebo síť nedokážou využívat pro komunikaci s úřady, svoji práci či vzdělávání. Podle analýz jsou mezi takzvaně digitálně vyloučenými převážně chudí lidé bez vzdělání, často s dluhy.
Příběh muže z okrajové děčínské čtvrti do takové šablony zapadá. Včetně pádu do dluhové pasti, a dokonce i ztráty bydlení. „Jednoho dne mě vystěhovala, kufry jsem měl naproti u kamaráda, holce byly tehdy jen čtyři roky. A protože jsem neměl kam jít, tak se ze mě stal ze dne na den bezdomovec,“ vzpomíná Jan na konec svého předchozího manželství v útulné kuchyni bytu, kde žije se svojí současnou manželkou Hanou. Za sebou má nouzové přespávání u kamaráda v garáži, poté zkoušel azylový dům, nakonec noci trávil v autě. Po celou dobu se snažil z tíživé situace vymanit a nepřestával pracovat, v minulosti leta i jako strážník.
První exekuční příkaz mu přišel ještě předtím, než přišel o střechu nad hlavou. Příčinou bylo, že svolil známému k ručení za půjčku u spořitelny. Ten ji však časem přestal splácet. Z bezdomovectví se Jan vymanil, když mu pomohli přátelé, dluhy ho však pronásledují dodnes. I proto, že mu před lety lékaři našli v těle zhoubný nádor a on se musel podrobit dlouhé léčbě spojené s výpadkem příjmů.
Neschopnost elektronické komunikace však lidem ubírá šance na vyřešení zoufalé finanční situace
Dnes je muž přesvědčený, že k jeho ztrátě přehledu o finanční situaci a dluzích přispěl i fakt, že přibližně až do roku 2020 nebyl schopný využívat internet. Pokud s ním chtěli věřitelé, později exekutoři nebo vymahačské firmy, elektronicky komunikovat, neměli šanci.
Digitálně vyloučených lidí je jen mezi klienty Weroniky Lipšové, kterých poznala stovky, nejméně polovina. „Minimálně v přehledu o dluzích a v možnostech se bránit jim to určitě ubližuje. Neschopnost elektronické komunikace jim ztěžuje i šanci plnit, co by měli. Třeba se domluvit na splátkovém kalendáři nebo na smíru, ideálně v době, kdy to lze.“
Pomáháme technikou z naší sbírky, online i doučujeme
V rámci sociálních a vzdělávacích programů obecně usilujeme o zlepšení digitální gramotnosti a dostupnosti moderní techniky.
Stovky kusů techniky, které jsme v uplynulém roce shromáždili z firemních darů v naší Sbírce počítačů, pomáhá znevýhodněným dětem rozvíjet jejich schopnosti a s přípravou do školy. Různým hardwarem jsme vybavili několik školních počítačových učeben, dětské domovy a podpořili znevýhodněné studenty. Také pomáháme ukrajinským uprchlíkům - dětem, aby se mohly účastnit online výuky z Ukrajiny, ale i dospělým, kteří díky tomu mohou pracovat.
I naše doučování probíhá nejen prezenčně, ale také online. Díky tomu můžeme naši podporu směřovat k dětem v lokalitách, kde přímo nepůsobíme nebo jsou těžko dostupné.
O příčinách digitálního vyloučení, kdo tím nejvíce trpí a nutnosti zkvalitnění vzdělávání si můžete přečíst v celém článku Martina Bibena v Hospodářských novinách.