Podpora vzdělávání rodiny aneb nejde jen o doučování, dohánění učiva, ale především o podporu a vzor pro děti a rodiče
Publikováno: 17. 7. 2014 Doba čtení: 2 minutyOrganizace Člověk v tísni, o.p.s. zajišťuje doučování dětí ze sociálně znevýhodněných rodin v obcích na Prostějovsku od roku 2007. Služba je realizována prostřednictvím pracovníka a dobrovolníků (často z řad studentů). Do programu mohou být zařazeny děti předškolního a školního věku.
Doučování probíhá jednou týdně, v individuální podobě, přímo v domácnostech rodin. Je ideální, aby u doučování byl přítomen a zapojen i rodič dítěte, aby se i on sám mohl učit, jak s dítětem pracovat, jak jej aktivizovat, jakým způsobem ho podpořit. Služba je poskytována bezplatně.
Služba podpory vzdělávání se také zaměřuje na navázání užší spolupráce se školami, aktivizování rodičů k účasti na rodičovských schůzkách a komunikaci s pedagogem dítěte. Jedním z dalších důležitých bodů služby je podpora při řešení dalších, se vzděláváním souvisejících, odborných vyšetřeních, kdy nejčastěji se jedná o doprovody do Pedagogicko - psychologické poradny, Speciálně pedagogického centra, a na psychologické, foniatrické, neurologické nebo ORL vyšetření.
Naším cílem není jen "dohnat učivo" ale také naučit se dítě učit, připravovat se doma, organizovat si domácí přípravu a ukázat dítěti možnou cestu rozvoje a seberealizace.
Snahou je pedagogizovat rodinné prostředí doučovaných dětí, tj. změna postojů rodičů ke vzdělávání, jejich aktivnější zapojení do mimoškolní přípravy dětí a vytvoření odpovídajícího rodinného zázemí pro přípravu dětí do školy.
Cíle doučování jsou:
- vést děti k pravidelné a systematické domácí přípravě na školní vyučování
- pomoci doučovaným dětem dosáhnout lepších studijních výsledků
- snížení absence dětí ve škole
- pomoci rodičům s přípravou jejich dětí do školy
- pomoci rodičům motivovat jejich děti
- předcházení předčasnému ukončení školní docházky
U doučování se většinou dítě sice během prvního půl roku doučování v prospěchu zhorší, z
důvodu počátečního dohánění staršího učiva, aby následně mohlo na nějakých základech
stavět, rozumět učivu a samostatně se rozvíjet. Naším cílem není jen "dohnat učivo" ale
také naučit se dítě učit, připravovat se doma, organizovat si domácí přípravu, ukázat dítěti
(prostřednictvím vzoru) možnou cestu rozvoje a seberealizace.