Přípravný den: Co je třeba znát, než se dobrovolník vrhne do akce?

Publikováno: 6. 3. 2013 Doba čtení: 2 minuty

Největší zásluhy na tom, že doučování sociálně znevýhodněných dětí v Praze funguje tak úspěšně, jak již řadu let funguje, mají naši dobrovolníci. Tito lidé se ve svém volném čase a bez nároku na odměnu věnují podpoře dětí, které potřebují více péče, než se jim dostává ve škole.

Přípravný den: Co je třeba znát, než se dobrovolník vrhne do akce?
© Foto:

Nasazení dobrovolníků zapojených do našeho programu si velmi vážíme. Poskytujeme jim podporu jak formou školení, supervizí a setkání, kde mohou konzultovat a sdílet zkušenosti s profesionály i mezi sebou, tak i organizováním neformálních akcí, abychom se navzájem lépe poznali a prostě se spolu pobavili.

Někde na půl cesty mezi formálním a neformálním setkáním proběhl sobotní přípravný den pro nové dobrovolníky v příjemných prostorách Galerie Langhans – Centra Člověka v tísni. Sešla se početná skupina lidí i navzdory sněhovému nadělení, které vybízelo spíš strávit den na sjezdovce než na školení.

Zaměstnanci pražské pobočky připravili program „našlapaný“ informacemi, které se budoucím doučovatelům budou hodit. Jednalo se o přímé rady vztahující se k průběhu doučování, o nástin stanoviska, které zaujímá Člověk v tísni k problematice sociálního vyloučení a přišla řeč i na mentoring neboli budování vztahu mezi naším dětským klientem a jeho doučujícím dobrovolníkem. Po obědě si na nás udělala čas romistka Bára Šebová se svou strhující prezentací o historii Romů, a o romském jazyce a jeho interakcích s češtinou. Na závěr jsme rozděleni do mešních skupin debatovali nad případy konkrétních dětí, navrhovali způsoby výuky a postupy při komunikaci s rodiči a učiteli. Cílem tohoto praktického cvičení bylo rozvrhnout si pomoc dítěti, jako kdyby už dobrovolník začínal v rodině svojí první lekci. Je mnoho věcí, na které je třeba myslet. Jak dát dítěti zažít úspěch? Jak ho motivovat? Co vyjednat s rodiči a co s učitelem? Jak dítě zaujmout, jak být srozumitelný, jak nechat dítěti prostor a nepřebírat za něj iniciativu tam, kde má vše zvládnout samo? Právě hledání odpovědí na tyto otázky dělá z doučování tak zábavnou činnost. A co víc, vede ke společnému úspěchu.

Rádi bychom poděkovali zúčastněným dobrovolníkům za jejich čas a nasazení, kolegům z pražské pobočky Programů sociální integrace za přípravu programu a barmankám z kavárny Langhans za skvělé pohoštění a neomezený přísun kávy.

Autor: Adriana Černá, kariérní poradkyně