Projekt dítě a rodina – pilot programu
Publikováno: 3. 10. 2019 Doba čtení: 2 minutyOd září letošního roku (2019) realizuje pražská pobočka Programů sociální integrace projekt Dítě a rodina – pilot programu, podpořený z Operačního programu Zaměstnanost. Projekt je zaměřený na včasnou identifikaci ohrožení dítěte ve školním prostředí a na následnou prevenci prohlubování ohrožení skrze individualizovanou cílenou podporu, která čerpá ze silných stránek dítěte, rodiny a nejbližšího okolí. Projekt zavádí inovativní metody – nástroj pro mapování potřeb dětí Outcomes Star, case management rodiny a facilitaci spolupráce aktérů sítě.
Základní informace:
Název projektu: Dítě a rodina – pilot programu
Registrační číslo projektu: CZ.03.2.X/0.0/0.0/18_095/0011263
Skutečné datum zahájení: 01.09.2019
Předpokládané datum ukončení: 28.2.2022
Jaký problém projekt řeší?
Rodiny žijící v prostředí chudoby a sociálního vyloučení se častěji potýkají s komplexními problémy jako je nezaměstnanost, ztráta bydlení, zadluženost, problémy v oblasti zdraví. To má často negativní dopad na každodenní fungování domácností a to včetně možnosti rodin identifikovat a naplňovat potřeby dětí. Výzkumy i zkušení pracovníci z oblasti SPOD upozorňují, že v takových případech dochází k „zanedbávání zanedbávání“, tedy k tomu, že fenomén zanedbávání potřeb dítěte je dlouhodobě podceňován, neboť se neprojevuje tak silně a viditelně jako např. fyzické týrání, jeho negativní dopady ale bývají obrovské. Projekt proto reaguje na potřebu podpory a rozvoje prvků primární prevence ohrožení dětí. Jeho smyslem je působit preventivně především v oblasti školního neúspěchu a výchovných problémů dětí, ale také identifikovat a popsat další možné negativní jevy v životě celé rodiny a nabídnout jí pomoc skrze spolupráci s dalšími aktéry sítě.
Co je cílem projektu?
- úspěšné zavedení inovativních metod do každodenní praxe pracovníků s ohroženými dětmi za účelem zvýšení kvality a efektivity dopadů jejich práce
- změněná metodika na základě výsledků evaluace inovativních metod
- včasná identifikace ohrožení dítěte, resp. rodiny a snížení rizika zanedbávání základních potřeb dětí
- zvýšení kompetencí rodičů k naplňování potřeb jejich dětí
- posílení samostatnosti, odpovědnosti, autonomie, sebepojetí a sebevědomí dětí
- zlepšení a zefektivění komunikace mezi rodinou a školou, případně mezi rodinou a dalšími aktéry sítě