Cesta na vzdálený ostrov a dále

Cesta na vzdálený ostrov a dále

“Poslouchejte! Musíte nastoupit na loď, která popluje na vzdálený ostrov, ale kapitán vám dovolil si s sebou vzít jen 18 věcí místo 24, protože loď je velice malá. Musíte nechat 6 věcí na pevnině. Nezapomeňte vzít v úvahu, že budete budovat novou společnost. Přemýšlejte, co by se vám k tomu na ostrově mohlo hodit…” říká učitel svým žákům ve vesnici Win Da Ya.

Hra s názvem “Cesta na vzdálený ostrov” je součástí kapitoly o identifikaci potřeb a řešení problémů v učebním plánu Člověka v tísni (ČvT), který je v současné době realizován v jižním Myanmaru. Učební plán byl navržen společně s místními organizacemi Nyein (Shalom) Foundation a Youth Learning Center (YLC), jejichž cílem je podporovat rozvoj mírových hodnot a přispívat k budování harmonické společnosti v Myanmaru. Skládá se ze tří klíčových částí – jedna je určená pro komunity, druhá pro učitele a třetí pro žáky ve věku 10-14 let.

Mírová osvěta je v zemi opravdu potřebná. Během desetiletí násilí a konfliktů rostla v Myanmaru nedůvěra mezi jednotlivými komunitami. Ve většinově budhistické a mnohonárodnostní zemi se narůstající napětí nejvíce projevilo v Rakinském státě. Aktivní občanství a potřeba spolupracovat, kultura a komunita, respektování rozmanitosti, inkluzivní komunita, lidské potřeby a důstojnost, empatie, nenásilná komunikace, řešení sporů a budování konsensu jsou součástí širokého spektra témat projektu “Učme se a sdílejme společně”, který v současné době ČvT realizuje v Kayenském státě.


Velmi důležitou součástí projektu jsou metodická školení pro učitele. V průběhu tréninků se seznamují s novými přístupy k výuce, které mohou následně uplatnit ve svých hodinách. Během léta se učitelé věnují praktické části programu, aby svým studentům mohli poskytnout kvalitní vzdělání podporující mírové hodnoty v dalším školním roce.

"Tento nástroj pomůže dětem pochopit, jak se navzájem respektovat, bez ohledu na to, kdo jste a odkud pocházíte. Budou schopni iniciovat pozitivní změnu ve své komunitě, " říká zástupce Střediska pro výuku mládeže místní partnerské organizace.


V návaznosti na školení pro učitele a žáky, 20 zúčastněných škol a obcí získalo finanční prostředky na vlastní projekty zaměřené na řešení potřeb, které identifikovali, a podporu mírového soužití. Člověk v tísni se do budoucna zasadí o to, aby se učební plán rozšířil i do dalších částí Myanmaru a pomáhal harmonizovat soužití různosrodých komunit.

Myslím si, že je velmi důležité sdílet učební plán s co nejvíce lidmi napříč celou zemí. Lidé musí respektovat své sousedy a žít v míru s ostatními komunitami bez ohledu na jejich náboženství a etnicitu,“ říká U Mahn Aung Kyi, lídr komunity z vesnice Ka Mar, která se do projektu zapojila.


“Učme se a sdílejme společně” - dokumenty ke stažení (v anglickém jazyce):

Teacher Training Curriculum

Community Building Training Curriculum

Student Activity Booklet

“Učme se a sdílejme společně” - dokumenty ke stažení (v myanmarském jazyce):

Teacher Training Curriculum (MYAN)

Community Building Training Curriculum (MYAN)

Student Activity Booklet (MYAN)


Člověk v tísni Myanmar ve spolupráci s Nyein (Shalom) Foundation, Youth Learning Center, 2018

Autor: Grace Michel, Katie Zanoni